שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

איך לבחור כיסא ארגונומי או אורטופדי לחלל עבודה

ויקטוריה צ'רנוגלז - כותבת תוכן, אוספת ובונה נכסים דיגיטליים ונכסי נדל"ן

לאלו שיושבים הרבה במהלך היום, אם זה במהלך עבודה, משחקי מחשב או צפיה בסדרות אהובות. בשנים האחרונות עולה מודעות לריהוט אורטופדי או ארגונומי בפרט לשולחנות וכסאות ארגונומיים או אורתופדיים. האם באמת יש הבדל בין כסא מחשב רגיל לכסא אורטופדי או ארגונומי? איך לבחור כסא נוח ואיכותי עם תמיכה טובה לכל חלקי הגוף כך שימנע כאבי גב?

הבדל בין כיסא משרדי או כסא מחשב לכסא אורטופדי

בכסא מחשבים או מנהלים, לאחרונה התווסף שם נוסף – כסא גיימינג, שמים דגש על עיצוב מסוגנן יותר אם זה על משענת ראש או משענת גב גבוה וגימורים יוקרתיים. לעומת זאת בכסא אורטופדי וארגונומי הדגש הוא על יכולת זמן ישיבה ארוך יותר על הכסא. כסא אשר יהיה משוכלל יותר עם פונקציות רבות יותר של התאמת הכסא לגוף מה שימנע או יפחית את כאבי הגב ו/או הצוואר.

מה זה כסא ארגונומי

תחילה נבין מהי ארגונומיה – מדע הבודק את הקשר בין שלושה גורמים: הסביבה, בני אדם ומוצרים טכנולוגיים. אנשי מקצוע עוסקים ב"הנדסת גורמי אנוש" ובוחנים את המידע המתקבל על ידי מערכות טכנולוגיות מול תאוריות ועקרונות המדע. כל זאת במטרה לשפר את רמת הנוחות ובריאות האדם המשתמש במוצרים טכנולוגיים. אם מדובר בכסא, אז אנשי המקצוע עובדים עליו ומשפרים אותו כדי לאפשר לאדם לשבת עליו לאורך זמן בנוחות עם יכולת ריכוז גבוה בעבודה וללא פגיעה בבריאותו.

מה ההבדל בין כסא ארגונומי לכסא אורטופדי

כיסא ארגונומי מתאים את עצמו לצרכים הפיזיולוגיים של היושב בו. זהו כיסא שמספק לעובד מנח נכון שלא פוגע בבריאות. משפט זה נכון גם לגבי כיסא אורטופדי. למרות שכל כיסא ארגונומי הוא גם כיסא אורתופדי, ישנם מקרים בהם מגיעות למפעל הזמנות יחודיות בהן מייצרים כיסא בהתאמה אישית ללקוח שסובל מבעיות אורטופדיות ספציפיות בגוף.

מאפיינים של כסא ארגונומי

לכיסא ארגונומי יש 3 מאפיינים עקריים המבדילים אותו מכיסא אחר: כוונון, קימור ונדנוד. מאפיינים אלה מתאימים את הכיסא לגוף היושב ומעניקים תמיכה לכל חלקי הגוף מה שמפחית את הלחץ הנוצר עליהם בזמן ישיבה ממושכת.

  • כוונון – כל כיסא ארגונומי ניתן לכוונון, מה שמאפשר לשנות את הגובה מהריצפה או מרחק מכל חלקי הכיסא. בכך הכיסא יתאים לכל מימדי הגוף של היושב בו, אם זה אדם גבוה או נמוך.
  • קימור – משענת הגב צריכה להיות מקומרת, באזור שבו ישנו שקע בגב התחתון של היושב בכיסא. כך הכיסא יתמוך בגב התחתון של העובד והיושב עליו.
  • נדנוד – האשר לכיסא יש יכולת להתנדנד אחורה ובחזרה, זה גורם לזרימת דם יעילה וטובה. כיסא שמתנדנד יותר כאשר משענת הגב מתנדנדת קדימה ואחורה, זרימת הדם יעילה וטובה יותר. כיסא מתנדנד מעודד אותנו להתנדנד ובכך בעצם לשנות קצת את התנוחה, מה שמפחית ומונע את הקיבעון והעומס על על חלקי גוף ספציפיים הכרוכים בישיבה ממושכת.

מה לגבי מאפיינים נוספים? ריפוד וספוג

  • ריפוד – רצוי לבחור בבד אוורירי המעודד תחלופת אוויר בניגוד לריפודי עור או פלסטיק , חומר אטום הגורם להזעה.
  • ספוג – הבחירה הנכונה היא לרכוש כיסא בעל ספוג קשיח המאפשר ישיבה יציבה ונוחה. לא לבחור בספוג עבה מדי ומצד שני לא דק מדי.

יתרונות הכיסא הארגונומי

כפי שהוזכר מקודם, מטרת הכיסא הארגונומי או אורטופדי היא ישיבה נוחה ובריאה יותר. התוצאה היא גוף נוקשה פחות, עם פחות נזקים בריאותיים או כאבי גב וצורך בביקור אצל כירופרקט או פיזיותרפיסט.

כסא ארגונומי :

תומך בתנוחה של היושב עליו: כסא רגיל יכול לגרום לישיבה לא נכונה ולפגוע ביציבה נכונה. הכסא ארגונומי תומך בכל הגוף, החל מראש ועד לרגליים, על ידי כך שמתאים את עצמו לאדם היושב עליו. כפות הרגליים יונחו על הרצפה בצורה שטוחה, זווית הברכיים תהיה 90 מעלות בכיוון הרצפה, משענת הגב תתמוך בגב במקום הנכון ומשענת הראש תאפשר מנוחה לראש וכתפיים. כל זה ישמור יציבה נכונה או ישפר את היציבה הפגומה.

הסיכון של כאבי גב ובעיות בצוואר קטן: בכסא יש תמיכה לשקע התחתון של הגב והוא מותאם לכל גודל או גובה של גב. משענת הגב גבוהה מספיק ותומכת לאורך כל הגב. ישנן משענות הניתנות לפתיחה של יותר מ 90 מעלות מה שמאפשר שכיבה חלקית ומנוחה לחלקי הגוף השונים, כולל הגב. משענת ראש ומשענת גב גבוהה מאפשרת תמיכה לראש , צוואר וכתפיים, במיוחד כאשר האדם שעובד מול המחשב מתפנה מלעוד בו למספר דקות, אם זה לשיחת טלפון או סתם מנוחה קצרה.

הלחץ על המותניים קטן: בכסא ארגונומי המושב מותאם למשקל וגודל האדם היושב עליו. בניגוד לכסא רגיל שבו המושב יכול להיות קשה או רך מדי, מה שיגרום ללחץ נוסף על המותניים.

הכסא מקל על העבודה: התכנות של כסא ארגונומי מיודעות להתאים את הכסא לכל מצבי עבודה של האדם היושב בו. הוא משתנה, מסתובב ונע בקלות ללא צורך לקום ממנו או להפעיל כוח.

כסא ארגונומי נוח יותר: מכיוון שכל חלק בכסא זז וניתן להתאמה מיוחדת לאדם שיושב עליו. בנוסף בכסא כזה משקיעים מחשבה גם בריפוד נכון ובחומרי מילוי – ספוג מיוחד בעובי נכון.

איך כסא ארגונומי מסייע במניעת כאבי גב

כאשר יושבים שעות מול המחשב כאבי גב יכולים להיגרם על ידי גורמים שונים ומרובים כמו מיקום המסך, מיקום הידיים, סינוור ממושך ועוד. כדי להימנע עד כמה שניתן מבעיות בישיבה נא לקרוא את המאמר – איך לשבת נכון מול מחשב בזמן עבודה .

בנוסף כאבי גב יכולים להיגרם על ידי:

  • ישיבה ארוכה, סטטית וללא תנועה מה שגורם להקטנת זרימת הדם
  • ישיבה בתנוחה שלא מתאימה ולא נכונה מה שגורם דלקות בשרירים וגידים
  • עומס יתר על השלד מה שיכול לגרום לפריצת דיסק
  • לחץ על אזור המותניים, ישבן ורגליים מה שיכול להזיק לזרימת הדם בחלק התחתון של הגוף.

ניתן להימנע מגורמים לכאבי גב או בעיות בריאותיות אחרות על ידי התאמת כסא לאדם שישב עליו שעות רבות. כסא ארגונומי הוא בעל חלקים רבים שניתנים להזזה בכיוונים שונים והכי מתאים לפתרון הבעיות שיכולות להיווצר מישיבה ארוכה.

איך בוחרים כסא ארגונומי

גובה הכסא ניתן לשינוי מה שמאפשר ליושב בו להניח את כפות הרגליים על הרצפה. גובה לא נכון של כסא, לדוגמא נמוך מדי יכול ליצור לחץ על המותניים, גובה כסא גבוה מדי יכול להפעיל עומס על הברכיים או לגרום לגופו של האדם היושב בו לנטות קדימה וכך לגב לא יהיה מספיק תמיכה.

גובה הכסא אמור להתחשב גם בגובה של השולחן. כאשר המידות לא מתאימות, זה יכול להוביל לכאבי כתפיים, כאבים בכף היד או בצוואר. אם יש צורך, ניתן לשים הדום קטן מתחת לרגליים כך שתישמר זווית של 90 מעלות בין השוק לבין הירך.

עומק ורוחב סטנדרטי של המושב הוא 53 ס"מ. מושב גדול מדי יכול לגרום לכאבי גב מכיוון שלא יקבל את התמיכה הנחוצה בגבו.

ריפוד צריך להיות אוורירי מה שיגרום לתחלופת אוויר ויפחית את ההזעה. המושב צריך להיות מורכב מספוג קשיח מה שיגרום לישיבה יציבה ונוחה.  

גב תחתון חייב לקבל תמיכה, זה הדבר החשוב ביותר שצריכים להתחשב בו בבחירת כיסא ארגונומי. לאורך ישיבה ממושכת, ללא תמיכה בגב תחתון יכול להיווצר נזק ממשי. חשוב לוודא שניתן לכוון את המשענת בכל הכיוונים אם זה אופקי או אנכי.       

גובה סטנדרטי של המשענת לגב בכסא ארגונומי הינו 49 ס"מ ורוחב הינו 43 ס"מ בממוצע. חשוב שהמשענת תהייה ניתנת למשיכה למעלה ולמטה וגם לדחיפה קדימה ואחורה עם אפשרות נעילה בכל מצב שנבחר.   
משענות לידיים
 יש לכוון עד לגובה המרפק, איך נדע מה הגובה הנכון? צריך לשמוט את הזרוע למטה ואז להרים רק את האמה עד לזווית של 90 מעלות בין האמה זרוע.     

מה העלות של כסא ארגונומי

הוא לא זול, האם שווה להשקיע? כל עוד מדובר בבריאות שלכם אז כן. זה כמו לשאול את אצן מרטון האם כדאי להשקיע ולקנות נעל מקצועית מחברה טובה או נעל ספורט רגילה. יתכן והרגליים ישרדו את המרתון אבל אם חושבים התפוקה ויכולות ריצה בריצה הקרובה ובמיוחד חושבים לטווח הארוך, את הנזק האצן ירגיש רק בעתיד.

מחירי כסא ארגונומי נע בין -4000 -1000שקלים, יתכן וניתן למצוא כסאות יקרים יותר.

אז אל תזלזלו בבריאות שלכם, להיפך תשקיעו בו!

לבדיקת כסא ארגונומי כנסו לחנות אינטרנטית ותמצאו מגוון כיסאות ארגונומיים. לקלבת הנחה של 5% יש להקליד בקוד קופון – victoriacha5.

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

איך להתגבר על דחיינות

דחיינות בזמן העבודה מהבית – איך מתגברים עליה תכלס

לא פעם אני מתכננת לבצע משימה עם תאריך סיום , רושמת את המשימה ביומן, כותבת על נייר "ממו" דביק בצבעים עזים ומדביקה אותם על מסך מחשב ומקרר. כותבת על דף המשימות היומי ו… יום למחרת מעתיקה את אותה המשימה שוב למשימות של אותו יום ודוחה אותה ליום הבא. שמה לב שתאריך סיום המשימה היה כבר לפני שבוע, מתעצבנת עוד יותר ומחליטה שהיום אני שוכחת ממנה ולא עושה אותה, דווקא!!

קרא עוד »