שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

המדריך למתלבטים : האם להפוך לפרילנסר ? היתרונות והחסרונות

ויקטוריה צ'רנוגלז - כותבת תוכן, בעלת חברת TASTO- אתר אינטרנט ככלי לצמיחה עסקית

למתלבטים והתוהים בעניין: האם לעזוב את העבודה בתור שכיר ולהפוך לפרילנסר או עצמאי, במה זה כרוך ואיך מתחילים, במאמר הבא תקבלו תשובות לשאלות הבאות:

מי הוא בעצם פרילנסר

מה ההבדל בין פרילנסר לעצמאי

למה בכלל להפוך לפרילנסר

הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון בתור פרילנסר

היתרונות והחסרונות בלהיות פרילנסר

רוצה בכל זאת להיות פרילנסר? טיפים למתחילים

פרילנסר זה

עצמאי שמספק שירותים מקצועיים על פי הזמנה או חוזה , מבצע את משימותיו עבור לקוח אחד או מספר לקוחות במקביל, לפי החלטתה של עצמאית של פרילנסר. הוא מחויב כלפי המעסיק שלו אבל אין בינהם יחסים רגילים של מעביד – עובד, הוא לא זכאי לתנאים סוציאליים אלא מקבל תשלום בלבד עבור השירותים שהוא מספק. העצמאות שלו היא בבחירת המעסיק (הלקוח), במספר ואופי הלקוחות. פרילנסר בוחר איזה עבודה יבצע ומה גובה השכר שיקבל. הוא יכול לעבוד מהבית ,ממשר המעסיק או מכל מקום אחר בעולם.

ההבדל בין פרילנסר לעצמאי

כל פרילנסר הוא עצמאי אבל טענה הפוכה – כל עצמאי הוא פרילנסר היא לא נכונה. עצמאי יהיה בדרך כלל בעל חברה או יחזיק תחתיו מספר עובדים, שחלקם או כולם יכולים להיות גם פילנסרים או עובדים כשכירים. העצמאי בדרך כלל לא יספק שירותים על פי הזמנה, הוא כן יספק שירותים או מוצרים באופן שוטף כל המן.

למה להפוך לפרילנסר?

למרות הדעות שנשמעות מסביבנו כי קשה מאוד להיות עצמאי, לא מעט קרובי משפחה מתנגדים וחוששים כשבני משפחתם יוצאים לדרך חדשה. אציין כאן מספר דברים שלדעתי רק עצמאים או פרילנסרים יכולים לעשות.

שליטה בהכנסה – יכולת לקבוע את מספר העבודות ואת המחיר עבור כל עבודה. אם יש צפי להוצאות נוספות או לדוגמא רצון לרכוש מכונית יותר יוקרתית, אז ניתן לקחת יותר עבודות לתקופה מסוימת או לתת אקסטרה בשירות ואז להעלות את מחירו. מה ששכיר בדרך כלל לא יעלה על הדעת, הוא רגיל למשכורת קבועה ומחשבה של להגדיל אותה בלי לבקש העלאה ,קשה לו.

שליטה על זמן– לפני שמתחילים לקבל הזמנות, צריך לקבל החלטה בהתאם לרצון או צורך שלכם, מה הם שעות העבודה ושעות הפנאי ובהתאם לחלוקה הזאת לחתום על החוזים ולבצע משימות. כך תנצלו את היתרון של פרילנסר – הזמן שייך לו ולא למעביד שלו.

שליטה על סוג העבודות שתבצעו – נכון שבתחילת הדרך פרילנסר ישמח לקבל כל עבודה, אבל עם הזמן, צבירת ותק וניסיון, כן תוכלו לברור בין עבודות ואת העבודות עם משימות שפחות כיף לכם לבצע, תוכלו להעביר למישהוא אחר.

יכולת להרווח יותר – כפרילנסר אתם יכולים לקבל תגמול על עבודתכם על פי הכישורים ויכולות שיווקיות שלכם ולא רק על פי יחסי הקירבה שלכם עם הבוס. מעוניינים להרווח יותר? תרכשו יותר כישורים ומיומנויות.

יכולת לעבוד מכל מקום – טוב, זה תלוי רק בכם אם תסכימו לעבוד מהמשרדים של הלקוח או מהבית ואולי משפת הים.

גמישות – כפי שכבר הבנתם ממה שרשום למעלה, השליטה היא שלכם, לכן יש גמישות בשעות העבודה, מקום העבודה והשכר שאתם מקבלים על פי מה שאתם קובעים בלבד.

מוטיבציה להצלחה – כדי להצליח כפרילנסר אתם חייבים כל הזמן ללמוד ולהתקדם בתחום. ללא מוטיבציה להצלחה יהיה קשה להישאר עצמאי ולשלוט בזמן ששייך לך.

התפתחות מקצועית ואישית – בהמשך למוטיבציה להצלחה, הצורך להתקדם כוללת גם רצון להתפתח הן בתחום המקצועי והן בתחום האישי.

גיוון בלקוחות ועבודות – חיי פרילנסר מגוונים ובלתי צפויים. מגיעים לחברות חדשות ופוגשים בהן אנשים שלא הכרתם, לומדים להציג את עצמכם בפני העובדים והופכים למומחים בשיחות חולין.

מה הם הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון בתור פרילנסר

פרילנסר זאת קריירת סולו, אתם לבד במערכה. לא תוכלו להתיעץ עם קולגה שיושב שולחן ליד, במטבחון של המשרד לפעמים גם לא יכירו אותכם כי התחלופה של משרדים בהם תעבדו תהייה גבוהה בהרבה מעובד שכיר.

תחושת הבדידות לא שכיחה לפרילנסרים ועצמאיים שעובדים מהבית. כדי להקל על תחושה זו תקראו את המאמר הזה.

כדי להשאר מחובר לעמיתים ואנשי מקצוע וגם להגדיל את קהל הלקוחות תשתלבו בנטוורקינג אם זה אונליין או אופליין.

כל ההפרשות הסוציאליות כמו: פנסיה, קרן השתלמות וביטוחים למינהם, הוצאות על נסיעה, כל אלה ינוקו מההכנסות שלכם ללא השתתפות של המעביד. נכון לזמן כתיבת שורות אלה יש חובה להפקדה של כספי הפנסיה בלבד. אם אתם מתקשים או חסרי ידע בכל הנושא של התנהלות כספית, מומלץ לקחת איש מקצוע לטיפול בנושא הכספי ולהשקיע את זמנכם והאנרגיה שלכם בתחומים שאתם שולטים וכך להמשיך לפתח ולהגדיל את העסק.

יכולת להגיד לא ולהציב גבולות ודרישות. יהיו לקוחות שיסרבו לשלם או כאלה שיציבו לוחות זמנים בלתי סבירים לביצוע. לכן היכולת שלכם להגיד לא ולהציב גבולות ודרישות היא קריטית להצלחת העסק וגידול בהכנסות.

במהלך חיי הפרילנסר תקבלו הרבה מיילים, קבלות וחשבוניות, מועדים לביצוע הזמנות להם תתחייבו, פרטי משתמש ומידע כללי על לקוחות ומשימות לביצוע. ללא יכולת ארגון וסדר יהיה קשה מאוד לנהל את העסק. יכולות אלה ניתנים ללמידה . בנוסף ,למזלנו יש המון תוכנות המשמשות בשבילנו כעוזר אישי שבעזרתם כל העבודה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה. על חלק מתוכנות ואפלקציות תוכלו לקרוא כאן.

היתרונות בלהיות פרילנסר

אתם קובעים את שעות העבודה ואיך נראה היום שלכם בכללי. אם אתם עובדים ומתרכזים יותר טוב בשעות הערב, תוכלו לעבוד רוב הזמן בשעות הערב. אם אתם צריכים להוציא את הילדים מהגן או להקפיץ לחוגים, אתם קובעים את חלונות הזמן על פי הצרכים שלכם ולא על פי הדרישות של המנהל שלכם.

כל הרווחים הם שלכם ואין גבול לפוטנציאל הרווח. אם הייתם שכירים הרווחים היו מתחלקים בינכם והמעסיק שלכם ולא בצורה שווה, כנראה שאחוז יותר קטן היה עובר אליכם. לעובדים מהבית, ניתן לנצל את מס ההכנסה ולשלם פחות על הוצאות הדירה בה נמצא העסק. לפרטים הבאים כנסו לקרוא את המאמר הוצאה מוכרת למס הכנסה – כך תרוויחו יותר.

הפקדה לקרן השתלמות. בתור עצמאי אתם מחליטים אם ומה הוא הסכום אותו תרצו להפקיד לקרן השתלמות. זה הוא החסכון הכי משתלם שקיים כיוון שלאחר שש שנים של חסכון, ברגע שתרצו למשוך את הכספים לשימושכם לא תהיו חייבים בתשלום המס על הרווחים שנוצרו בקרן השתלמות.

תחושת החופש והחרות. יכולת להחליט שהבוקר יתחיל מכוס קפה על שפת הים, צהריים שאותו תבלו עם ילדים ולא במשרד תוך כדי נוכחות בישיבה מיותר.

ההחלטה אילו שירותים לספק היא שלכם בלבד. ליכולת הזאת לא תגיעה במיידי, בתחילת הדרך תקבלו כמעט כל הצעה, אבל עם הזמן תתמקדו בשירותים שאתם טובים בהם ואוהבים לבצע, בניגוד להיותכם שכירים. שם לרוב, המשימות מונחות מלמעלה על פי צרכי העסק ללא התחשבות ביכולות שלכם.

מיצוי פוטנציאל. כפרינסלר או עצמאי אתם פועלים ומתקמדים במטרה להצליח. הדרך להצליח היא לממש את הפוטנציאל שלכם בלי חשש שאתם יוצאים ממסגרות של התפקיד אותו אתם ממלאים במקום עבודה בתור שכיר.

תשכחו מפוליטיקה משרדית, שיחות הערכה שנתיות וביקורות של הבוס. מעכשיו אתם בעצמכם עושים את כל זה לעצמכם.

לבוש מחויט, חליפות או בגדים נוחים? מה תעדיפו? כפרינסר אין קוד לבוש, במיוחד אם רוב הזמן אתם עובידם מהבית.

הזדמנות לצמוח לעסק גדול. במעבר משכיר לעצמאי ישנה אפשרות לצמוח לעסק המתנהל תחת הניהול שלכם, שבו עם הזמן תרגישו באמת חופשיים יותר, ברגע שיתפנה לכם זמן מניהול העסק באופן אקטיבי ליותר פאסיבי. בתנאי שהעסק יבנה באופן תקין, ויהיו מעורבים בו אנשים מקצועיים ורציניים.

יותר תשוקה ועניין, כמובן שזה תלוי אופי, אבל כשקמים בבוקר לעשייה בתחום שאתם אוהבים, עם מטרות שאתם בניתם על פי הרצון והחלום שלכם, זאת הרגשה נפלאה, לעומת בקרים בהם קמים לעבודה שגרתית שבה כל יום מישהוא אחר קובע לכם את סדר היום.

מיקור חוץ. בתור פרילנסר או עצמאי, עבודות שאתם לא טובים בהם ולא אוהבים לבצע עדיף להעביר לאנשי מקצוע בתחומים אלה. כך תתעסקו בתחומים שאתם טובים, תנצלו את הזמן יותר טוב, מה שיאפר צמיחה וגדילה של העסק.

החסרונות בלהפוך פרילנסר

תזרים לא קבוע. במהלך חיי פרילנסר, ישנם חודשים בהם ההכנסה היא יותר גבוהה מהכנסה ממוצעת שלכם וישנם חודשים על הפנים בהם כמעט ואין הכנסה. לפעמים יש הוצאות בלתי צפויות שיכולות להיות בחודש בו ההכנסה היא נמוכה. הסוד הוא לתכנן את ההוצאות וההכנסות, בחודשים בהם ההכנסה יותר גבוה מהממוצע, לשמור את ההפרש הזה בצד ובחודשים פחות טובים להשתמש ביתרה מחודשים המוצלחים.

אי ודאות הנובעת מתזרים לא קבוע, מהזמנות שיכולות להתבטל, מהצעות מפתיעות שיכולות להתקבל, שיתופי פעולה שיציעו לכם ורעיונות חדשים שיעברו במוחות שלכם ואותם תיישמו בעסק.

התעסקות בדוחות, תשלומים לרשויות המס וכו'. התעסקות שגוזלת מזמנכם ומצריכה הבנה בנושאים כספיים.

ישנם אלה שחושבים שלפרילנסר אין עבודה קבוע והוא יכול להיות זמין לעזרה או פגישה עם בני משפחה או חברים בכל יום ושעה. מהסיבה הזאת צריך לעשות תיאום ציפיות מול בני המשפחה וחברים. יש לכם תוכניות ולוח זמנים ואתם לא יכולים להיות זמינים מעכשיו לעכשיו.

טיפים ליוצאים לדרך חדשה

כפי שהבנתם ממספר היתרונות והחסרונות בלהיות פרילנסר או עצמאי, אני בעד הדרך המאתגרת והלא פשוטה של פרילנסר. כדי שהדרך תעבור ביתר קלות ועם פחות טעויות רשמתי מספר טיפים שחייבים ליישם. אם תרצו להוסיף טיפים נוספים מהניסיון שלכם, כדי להקל את דרכם של החדשים בתחום, תרשמו למטה בתגובות את המלצותכם.

תכנון ושוב תכנון. ללא מטרות ויעדים עם תאריכים ומספרים לא תצליחו להגיע רחוק כפרילנסרים. אין לכם בוס שיקבע את סדר היום שלכם, שזה מעולה אבל ללא סדר יום קבוע ומובנה אפשר ללכת לאיבוד. מעכשיו אתם הבוס של עצמכם, תיעזרו ביומן של גוגל למשימות היומיומיות.

אחת מהמטרות שתרשמו היא מה היא ההכנסה בשנה הקרובה והבאה שאחריה. תשבו שעה, שעתיים או אפילו שלוש ותחשבו מה היא ההכנסה הריאלית שתוכלו להגיעה אליה השנה, הכנסה שתוכלו להתקיים ווהמשיך לחיות ברמת חיים שתספק אותכם.

תכנון דרכי שיווק. ללא הצד השיווקי בעסק , אין עסק. אל תבהלו מהמילה "שיווק", שיווק יכול להיעשות בדרך נעימה ולא בצורה אגרסיבית של מכירות. תתחילו מזה שתספרו או יותר נכון להגיד תצעקו לכל העולם על העסק ותחום ההתמחות שלכם, אם זה למשפחה, חברים וגם ברשתות חברתיות. מה הערך שאתם נותנים ללקוחות או לעסקים שלהם. תיעזרו בכל מי שאפשר בכדי שיכירו וידעו עליכם יותר ויותר. כחלק מהתכנון, צריך להקדיש כמות שעות ותקציב לתחום השיווקי בכל חודש.

תמחור נכון

סוף סוף הגענו לתכלס! איך לקבל הכנסה המתאימה ליכולות שלנו ואפילו יותר, כך שנרגיש שלמים ולא מקופחים מבחינת שעות עבודה והתמורה שנקבל בגין העבודה שנספק.

לא לתמחר נמוך מדי. בתור מתחילים יש הרגשה שאם נתמחר את העבודה שלנו נמוך יותר מהממוצע נוכל לקבל סוף סוף הזמנות ולהוכיח את עצמנו כמקצועים בתחום, לצבור ניסיון ובהמשך לתמחר את השירות שלנו הרבה יותר. זאת ראיה לא נכונה כיוון שהלקוח בסופו של דבר יבחר בהכי מתאים לו ולא בהכי זול. תחשבו מתי בפעם האחרונה רכשתם מוצר או השתמשתם בשירותיו של טכנאי? האם בדקתם על פי המחיר הזול ביותר או על פי טיב השירות או המוצר?

בהיכרות ראשונית עם הלקוח או בהצגת השירותים שאתם מספקים, תתנו טווח של מחירים. לדוגמא, בניית אתר תדמית עולה בין 2,000 -4,000 שקלים, תלוי במספר עמודים, עצוב יחודי וכו'.

יש לקבוע מחיר שממנו לא יורדים. במקום מחיר זול לתת ערך ללקוח ועל ידי זה לזכות בלקוח.

יצירת ערך – זה הוא הקו העיקרי שצריך להיות לעסק: יצירת ערך ללקוח ותקשור הערך ללקוח, לאחר מכן התמחור שלו.

מה היא הבעיה שאתם פותרים ללקוח? תעבירו את זה ללקוח, הוא מגיע אליכם כדי לפתור את הבעיה ולא לקבל מוצר או שירות. תגרמו ללקוח להבין שאתם מבינים אותו, את הבעיות שלו ואיך תוכלו לפתור אותן על ידי ערך שתייצרו עבור הלקוח.

תמחור, התמחור מתיחס לערך ולא לשירותים שאתם נותנים. חבילת התמחור כוללת גם את הצד השירותי שלכם. תתלבשו בהתאם, תנהלו שיחה בנימוס ואדיבות, גם אם מדובר בלקוח קשה. כך תעבירו רושם של איש מקצוע שקל לעבוד איתו.

בנוסף לכל זה התמחור כולל כמובן את הניסיון, הידע המקצועי שלכם ועמידה בלוחות זמנים. אם לדוגמה , לא עמדתם בלו"ז שקבעת ואתם מפצים את הלקוח בכך שמורידים את מחיר השירות, תחשבו איך אתם פותרים את הבעיה שהובילה להורדת המחיר: איך בפעם הבא כן תעמדו בזמנים הכתובים בחוזה.

חוזה עבודה. בשום פנים ואופן לא לעבוד ללא חוזה עבודה בין שני הצדדים. גם במקרה ומדובר בחברים או לקוח שיש בינכם תקשורת והבנה מעולים או מדובר בעבודה של סכום הזמנה קטן. יש יותר מדי מקרים בהם ההזמנה נלקחה ללא חוזה, עבודה שבסופו של דבר לא היתה משתלמת כי בוצעו בה שינויים רבים ללא התחשבות בשעות עבודה וכמובן ללא תשלום נוסף מצד הלקוח. חוזה עבודה יכול למנוע עבודה עם לקוח בעייתי. לקריאה על חוזה עבודה ולקוחות בעייתיים.

למידה והתמקצעות תמידית. כיום לא חייבים להירשם ללימודי תעודה או קורסים מקצועיים. ישנם פודקסטים, ספרים דיגיטליים שניתן קבל תוך דקה על ידי הורדת הקובץ וערוצי יוטיוב מקצועיים , מכל אלה אפשר לקבל ידע ולשמוע על חידושים בתחום. כמובן, אם מתחשק לכם איזשהו קורס מקצועי או קורס של התפתחות אישית, מספיק לעשות חיפוש בדוקטור גוגל. ישנה חשיבות בהעשרה מתמדת של הידע שלכם, מה שיתבטא במקצועיות. הסיבה לכך היא שבשנים אחרונות חידושים ופיתוחים מגיעים בתדירות גבוהה ובעתיד כנראה עוד יותר גבוהה.


מקצועות פרילנסר המבוקשים ביותר בשנים אחרונות: עוזר וירטואלי אישי, כותב ועורך תוכן, מתרגם, מעצב גרפי, מומחה אקסל – בעל יכולת לארגן מאגרי נתונים גדולים על פי דרישות הלקוח, רואה חשבון, מנהל שירות לקוחות אונליין, משווק ברשתות חברתיות, מומחה מסחר אלקטרוני, בונה ומפתח אתרים, מעצב אתרים, כל המקצעות של טיפוח ויופי, מאמן אישי או מנטור, מעצב פנים.

מעוניינים להתחיל את התהליך של יציאה לדרך עצמאית? קודם כל אל תקפצו ישר למים, אל תתפטרו ממקום העבודה כי לא טוב ולא מקדם לחיות בתחושת לחץ ואי ודאות כלכלית. אני ממליצה על דרך בה משלבים עבודה כשכירים עם עבודה על פרויקט שלכם, בשעות הפנאי. איך עושים זאת? תקראו את המאמר על מיזם עצמי ותתחילו לחשוב על תחום בו תבנו את הפרויקט הראשון שלכם!

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

לקוח בעייתי

איך להתמודד עם לקוח בעייתי

לא פעם אנחנו פוגשים לקוחות שהיינו מעדיפים לא להמשיך לעבוד איתם. אבל אז נאבד חלק משמעותי מהכנסות שלנו. במאמר זה נתיחס ללקוח בעייתי כפתרון לשיפור העסק והשירותים שאנחנו מספקים.

קרא עוד »

בעל עסק - בתחילת דרכך? רוצה להצליח בעסק?
העסק חייב לצמוח!

צמיחה = יותר הכנסה
יותר הכנסה  – סיכוי לגידול ברווחים

 

רוצה להבין איך נוכחות באינטרנט יוצרת צמיחה בעסק?