שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

תאורה לחדר עבודה או למשרד – גופי תאורה, עוצמת תאורה מומלצת ועוד

ויקטוריה צ'רנוגלז - כותבת תוכן, בעלת חברת TASTO- אתר אינטרנט ככלי לצמיחה עסקית

כשבאים לעצב את משרד העבודה בביתנו, לא תמיד שמים דגש ומחשבה על התאורה בחדר העבודה. התאורה משפיעה על מצב רוחנו ועל קצב העבודה. מכיוון שנבלה במקום הזה מספר לא קטן של שעות במהלך היום, חשוב להקפיד על תאורה נכונה שתתרום לאווירה הכללית בחדר וכמובן תקל על העבודה ועל העיינים שלנו. רובנו עובדים על מחשב, אם זה בפינה כלשהי בבית או שהתמזל מזלנו ותפסנו חדר שלם לצורך ביצוע העבודות שלנו.

צריכים לדאוג לתאורה שתתאים לעבודה מול מחשב וגם לכתיבה או עבודות יצירה על שולחן העבודה וגם תאורה כללית בחדר בו אנחנו נמצאים כמו גופי תאורה לד או רגיל, עוצמת תאורה ומיקום התאורה. כך שנשמור על העיניים שלנו, לא נקבל סנוור או נראה השתקפות במסך של המחשב ונוכל לעבוד ללא הפרעות ועם אנרגיות טובות.

מה היא התאורה הנכונה והמומלצת לחדר העבודה? צריך להבדיל בין תאורה טבעית הנכנסת מחלון הנמצא בחדר ובהתאם לכך למקם את המחשב כך שלא נקבל סינוור או השתקפות. תאורה מלאכותית – מומלץ על גוון אחיד בחדר עבודה, לבן, מה שיסייע לריכוז ויפחית את העומס על העיניים. להשתמש בתאורה חסכונית כמו תאורת לד . כיוון התאורה: מעל השולחן נתקין תאורה ישירה כך שלא נקבל השתקפות שתפריע לעבודה ותאיר רק את המקלדת .

אם במהלך העבודה אנחנו מציירים או כותבים (לא משתמשים במחשב), נשים גוף תאורה על השולחן עצמו ונשתמש בו רק כאשר נצטרך אותו. על ידי שימוש בתאורה נסתרת של הארת גבולות החדר כמו קירות וארונות או שימוש בגופי תאורה צמודים נוכל לתת תחושה שהחדר גדול יותר מכפי שהוא באמת. גופי תאורה נסתרים יקלו עלנו במידה ונרצה לעבוד בחושך.

ההבדל בין תאורה טבעית לתאורה מלאכותית

מומלץ שבחדר עבודה יהיה חלון כך נקבל תאורה טבעית שחשובה גם לחסכון בחשמל וגם תורמת למצב רוח מרומם . כנראה שלא נוכל לעבוד רק עם האור שנכנס דרך החלון או הדלת, צריך לתכנן את התאורה המלאכותית על פי הצרכים של כל חדר ובמיוחד חדר עבודה כי מבחינת השעות , נבלה שם את רוב שעות היום. אז במה צריך להתחשב? סוג התאורה, עוצמת התאורה ומיקומה.

סוגי תאורה

נהוג לחלק לארבעה סוגי תאורה מרכזיים:

תאורת אווירה : ממלאת אזורים מוגדרים בחדר עם אור רך ונותנת את הטון הכללי של החדר.

תאורת פונקציונלית : משמשת להאיר אזור ספציפי עם אור בהיר

תאורת נקודתית : מאירה אזור קטן ,יכולה להיות בעלת עוצמות שונות ,המטרה למקד את תשומת הלב בפריטים מסוימים, למשל בחפצי אומנות.

תאורה דקורטיבית : יכולה להיות במרכז החדר או על הקיר. חשוב שהתאורה תתאים לעיצוב הכללי של החדר.

סוגי נורות עיקיריים

נורות פלורסנט – קיימות בצורות וצבעים שונים, רובנו מכירים אותם מהמשרדים שעבדנו בהם בעברנו, בצורות ארוכות ועם אור חזק ובוהק. הטכנולוגיה מתאפיינת בתאורה חזקה ובהירה ,חסכונית יחסית כ 15000 שעות הארה.

נורות לד (LED) -מגוון צורות וצבעים, מאוד חסכונית ולא פולטת חום עם אורך חיים מאוד ארוך. נחשבת לתאורה ירוקה כי לא מחילה חמרים רעילים ולא פולטת קרני אור מזיקים.

עוצמת התאורה הרצויה

כדי לדעת באיזה עוצמה לרכוש את הנורות וכמה לומן צריך לחדר, כדאי לדעת ולהבין את המושגים הבסיסיים של תאורה.

וואט

מיצגת את הצריכה של החשמל. בעבר השתמשו ביחידת מדידה זאת גם לעוצמת האור, כיום כשרוב התאורה היא מנורות לד , נעדיף שהמדד הזה יהיה כמה שיותר נמוך, כך נצרוך פחות חשמל.

לומן

מדד לכמות האור שמוקרן על ידי הנורה. לחדר עבודה מומלץ לבחור תאורה באזור ה 100 ומעלה לומן למטר רבוע. תשימו לב יש נורות עם אותה צריכה אבל בעוצמות שונות.

מעלות קלווין

מדד לגוון האור. ככל שהמספר גבוה יותר הגוון יהיה קר יותר בצבעי לבן עד כחול ,סביב 6500 קלווין. ככל שהמספר נמוך יותר הגוון יהיה חם יותר בצבעי צהוב עד אדום , סביב 2700 קלווין.

לוקס

מדד לכמות האור שמתקבלת על המשטח. בעזרת מדד זה נוכל לחשב את כמות התאורה שנצטרך.

מהי עוצמת תאורה מומלצת

איך נחשב את כמות האור שנצטרך לחדר עבודה או את עוצמת התאורה? זאת אומרת בכמה לוקס לבחור? לוקס = לומנס לחלק למטר רבוע.

לדוגמא אם חדר העבודה הוא 10 מטר רבוע, נורת לד המספקת 710 לומן, 710 לחלק ב 10 ,זה 71 לוקס. תאורה מומלצת לחדר עבודה היא בסביבות 200 לוקס. לכן נוכל לקחת 3 נורות של 710 לומן כדי שיהיה מספיק אור בחדר.

ישנם אנשים שאוהבים רמת אור יותר גבוהה ,לכן יש לקחת בחשבון את סוג העבודה המתבצעת במשרד הביתי ואת העדפתכם לרמת האור. ניתן לחבר את התאורה לעמעם וכך לשלוט על עוצמת האור.

להלן טבלה שתעזור לבחור את המדד הנכון של נורת לד , למי שמכיר והשתמש במדדי נורת הליבון ומתקשה לעבור לעידן החדש של נורות לד ולהבין באיזה וואט לבחור את נורת הלד.אז כמה לומן צריך לחדר? הטבלה תעזור לך להבין זאת:

מיקום התאורה לחדר עבודה

המיקום חייב לשרת את המטרה של החדר. האם יש מספיק תאורה טבעית ? אולי נפחית את התאורה הכללית ,שמאירה מהתקרה? כדי לא לקבל סינוור או בוהק , צריך להקפיד שהקירות לא יהיו מוארים ברמה גבוהה מה שיכול להביא להשתקפות על צג המחשב. מצד שני הארה נמוכה יכולה לגרום לתחושת עייפות מכיוון שזה גורם לעניים להתאמץ יותר מהרגיל. אם נרצה לתת תחושה ביתית למשרד שלנו ,מומלץ להשתמש בגופי תאורה תלויים רחבים או מנורות עומדות .

טיפול בסינוור – את מסך המחשב תציבו כך שהחלון יהיה מצידו. בשום פנים ואופן אל תציבו את המסך מול החלון כך שאם תשבו מול המסך החלון יהיה בגבכם ותדאגו לוילון אטום או תריס לחלון. במחינת התאורה, אור פלורסנט לא מומלץ. עדיף לעבוד עם תאורה עמומה או להשתמש בנורות בעלות תאורה מופחתת.

מיקום התאורה משפיע על האווירה השוררת בחדר
סוגי תאורה

יש לכם משרד קטן או חדר עבודה שהוא בעצם פינה בחדר שתפסתם ועיצבת לצרכי העבודה שלכם? תקראו כאן איך להפוך חדר עבודה קטן למקום נוח ונעים לעבוד בו או פינת עבודה בבית כמקום עבודה פרודוקטיבי ונעים.

האם תאורה לא נכונה יכולה לגרום לכאבי ראש

תאורה לא נכונה נחשבת לאחד מסוגי הסיכונים הלא נראים שמשפיעים על בריאותינו במהלך החיים, כך שלא נדע ממה נגרם הנזק. תאורה לקוייה משפיעה על מצב רוח ויכולה לגרום לכאבי ראש כרוניים , לעייפות ,מאמץ יתר על העיניים ולקשיים בריכוז ותפוקה בעבודה.

איך לשפר את התאורה הקיימת בחדר עבודה: גופי תאורה לד

הכל מתחיל מתכנון, אם לפני שהחלתטם להפוך את אחד החדרים בבית למשרד ביתי לא התיעצתם עם מומחה לתאורה או לא קראתם ובדקתם מה התאורה הכי מתאימה לסוג העבודה שלכם, אז תעשו את זה עכשיו.

הנקודות העקריות בתאורה:

תעברו לתאורה חסכונית, היא מגוונת מבחינת גווני האור וגם הצבעים. יש בחירה גדולה בגופי התאורה שהם עם תאורת לד חסכונית. תרגישו את ההבדל בצריכת החשמל ,כיוון ככל הנראה אתם מבלים שעות בחדר העבודה.

תאורה יעודית לכל מקום בו אתם עובדים. אם אתם עובדים מאחורי השולחן אז חייבת להיות תאורה מעל השולחן וגם על השולחן אם זה לקריאה או לכתיבה. במידה ומשנים מיקום אז גם שם אמורה להיות תאורה מתאימה.

תאורה להפסקות ומנוחה .תשקלו לשים תאורה נסתרת (מומלץ שתהיה בעלת מגוון צבעים שאתם אוהבים ) או להתקין מתג, כך שתוכלו לעמעם את עוצמת התאורה. במהך יום עבודה תוכלו להנות מהפסקות עם תאורה מתאימה שגם תתרום לרוגע ושלווה.

עומדים לפני עיצוב חדר עבודה או מעוניינים לבצע שינויים במשרד, מאמר על עיצוב המשרד על פי תורת הפנג שואי יכול לעזור ולהביא לרעיונות חדשים ומעניינים.

לאחר שקראתם את המאמר תדעו בדיוק מה אתם מחפשים. יש לכם שאלות נוספות? תרשמו בתגובות.

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כיסא למשרד הביתי

כסא למשרד או לבית – על מה יש לשים לב

מה חשוב שיהיה בכיסא שיוצב במשרד שלנו ? כסא טוב מעניק תמיכה נאותה גם במותן וגם באגן, וכתוצאה מכך עמוד השדרה מיושר כמו שצריך מה שגורם לשרירי הגב להיות פחות לחוצים ,לחוש פחות כאב ולהתרכז בעבודה במקום באי נוחות.

קרא עוד »

בעל עסק - בתחילת דרכך? רוצה להצליח בעסק?
העסק חייב לצמוח!

צמיחה = יותר הכנסה
יותר הכנסה  – סיכוי לגידול ברווחים

 

רוצה להבין איך נוכחות באינטרנט יוצרת צמיחה בעסק?