שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

עבודה מהבית – איך לעשות את זה נכון, היתרונות והחסרונות בדבר

ויקטוריה צ'רנוגלז - כותבת תוכן, בעלת חברת TASTO- אתר אינטרנט ככלי לצמיחה עסקית

לאחר כשנתיים שאני עובדת מהבית, הגעתי למספר מסקנות בנוגע לאיך לשפר וליעל את העבודה כדי שתתבצע במהירות ויעילות ולא נצטרך לשבת בחדר עבודה כל היום כדי לסיים רק חצי מהמטלות של אותו יום. כמו בכל דבר בעולם, לעבודה מהבית יש יתרונות וחסרונות שאותם אמנה בהמשך. כל זה רלוונטי ויעזור גם לעצמאים וגם לשכירים וגם לאלה שבחרו לעבוד רק מספר שעות בשבוע .

מה צריך לעשות לשיפור העבודה המתבצעת בבית ולא במשרד: תמקמו את "המשרד" שלכם במקום אחד שיהיה קבוע , בכל בוקר תעשו הפרדה בין הבית לעבודה שתצאו החוצה גם אם זה למספר דקות בלבד וכמובן גם תחליפו בגדים לבגדי עבודה נוחים. חייבת להיות לכם הגדרה ברורה של שעות עבודה , רצוי שעות קבועות בכל ימי השבוע. לפני תחילת שבוע עבודה צריך לרשום את המשימות והמטלות לשבוע הקרוב ,בהתייחס להתקדמות שלכם משבוע שעבר. תדברו עם בני משפחה המתגוררים איתכם לגבי תיאום ציפיות ודרכים בהם לא יפריעו לכם בשעות שאתם עובדים. במידה ויש ילדים , צריך להסביר לכל אחד על פי גילו כי זה שאתם נמצאים בבית פיזית , לא אומר שתוכלו להתפנות אליהם בכל דקה ודקה.

חשוב לעשות הפסקות, גם אם יש לחץ לסיים מטלה מסויימת. הפסקות רק ישפרו את הספק העבודה שלכם. למה לא לצאת לעבוד גם בחוץ ? גם אם בהגדרה אתם עובדים מהבית. מדי פעם מומלץ לצאת החוצה, למשל לפגישות עסקיות או לעבוד עם שותפים וקולגות ביחד אחד מול השני ולא רק בזום.

אז איך בפועל עושים את זה נכון?

שלבים מפורטים לשיפור העבודה מהבית

אם יש אפשרות , אל תעשו מעבר חד בין עבודה במשרד לעבודה מהבית, תחלקו את השבוע בהם מספר ימים אתם עובדים מהבית וימים אחרים מהמשרד. כך תוכלו להבין האם עבודה מהבית מתאימה לכם , מה מפריע לכם ומה חסר מבחינת הציוד, האם המשפחה תומכת ועוזרת , איך אתם מרגישים עם עצמכם בקשר לכל העניין הזה של עבודה מהבית.

מקום עבודה קבוע ומסודר

אם יש לכם חדר שתוכלו לתפוס ולהכריז עליו כמשרד ביתי שלכם, אז יש לכם מזל. זה פותר חלק גדול מהבעיות שיכולות להתלוות לעבודה בבית. אם לא זכיתם בבית גדול , תוכלו לנצל גם פינה בכל חדר להצבת המחשב והציוד שלכם. המאמר הבא יעזור לכם להפוך את פינת העבודה לנעימה ופרודוקטיבית .

אז מצאתם את המקום , תשארו בו ,אל תעברו כל יום למקום אחר. מקום קבוע נותן למוח ולנפש להבין שכל פעם שאתם נמצאים במקום הזה, אתם נמצאים במוד של עבודה : ריכוז ועשיה .

סדר, תשתדלו לשמור על סדר ונקיון, גם אם אתם באופי – בלאגניסטים. קודם כל, תוכלו לנצל את העובדה שאתם עובדים מהבית ולבקש טובה מבני המשפחה המתגוררים איתכם, לעזור לכם בשמירה על סדר. אם לא, תכניסו להרגל שלכם , לעשות סדר פעם בשבוע, ביום קבוע , למשל כל יום חמישי. כך ,כשתתחילו שבוע עבודה חדש, תיכנסו למקום מסודר ,אשר יעודד אותכם לעשיה וירומם את מצב רוחכם לכל השבוע.

מתלבשים בהתאם

לא משנה באיזה שעות אתם עובדים, תעשו הפרדה בין היותכם מבלים בבית לבין היציאה לעבודה ,שהיא גם בבית. תתלבשו אחרת, זה לא אומר שתצטרכו לשבת עם חליפה, מצד שני לא בפג'מה חס וחלילה וגם לא בבגדים הרגילים שאתם מסתובבים בבית. תחליפו לג'ינס או מכנס חולצה רגילה או מכופרת . בקיצור הבנתם, בגדים שלא תתביישו לצאת איתם החוצה.

הגדרת שעות עבודה

תבנו לו"ז של שעות עבודה ותתלו אותו על דלת המשרד הביתי. כך לא רק אתם תדעו את השעות שבהם אתם עובדים אלא גם מי שגר איתכם בבית, אלה הם שעות שבהם לא מפריעים ולא נכנסים לחדר העבודה. תקפידו על שעות אלה, זה יעזור לכם לבצע את הניתוק בין עבודה לשגרה הביתית. הכוונה בהקפדה היא גם לזמן שלאחר שעות העבודה. תבלו עם המשפחה, תהנו מהזמן החופשי שלכם ואל תחזרו אפילו לחצי שעה לעבוד שוב, גם אם המרחק למשרדכם הוא מרחק של שני צעדים בלבד.

קביעת מטלות שבועית

אין כמו המטלות , ללא המטלות והמשימות לא נתקדם. לחלק מהאשנים נוח כשהמטלות רשומות מולם על דף או על לוח מחיק, מצד שני הטכניים יותר , אלה שבעד פחות ניירת , ירשמו את המשימות באפליקציה או בלוח שנה של גוגל . בגדול לא משנה איפה המטלות או המשימות רשומות ,מה שחשוב הוא איך אנחנו עוקבים אחריהם ומיישמים אותם. אומרים שמחיקת מטלה , בצורה פיזית או סימונה ב- V , תורמת באופן פסיכולוגי להרגשה הכללית של השלמת המשימה ומעודד לעבור לביצוע של המשימה הבאה.

תיאום ציפיות

תיאום ציפיות עם בן או בת הזוג: הצד השני חייב להבין שבשעות העבודה אתם לא באמת נמצאים בבית. שלא יצפו כי תעשו מטלות של הבית באמצע היום, לא כביסה, לא בישולים ולא מדיח. גם לא סידור קטן מחוץ לבית. כל בקשה קטנה יכולה עם הזמן להפוך לבקשה יותר גדולה. כך ,בלי לשים לב ,במקום לעבוד תתעסקו בסידורים ומטלות הבית.

תיאום ציפיות עם ילדים : לילדים, תלוי בגילם, קשה לפעמים להבין שכשאתם כל כך קרובים, אתם לא שם בשבילם. גם כשהם עם מטפלת או קרוב משפחה, הידיעה שאבא או אמא נמצאים ממש פה מעבר לדלת מצד אחד תרגיע אותם, מצד שני יהיה יותר קשה גם לכם לשים גבולות ולא לצאת מחדר עבודה כשתשמעו אותם קוראים לכם. לכן, תעשו תיאום ציפיות עם עצמכם: לדוגמא, בזמן הפסקות כן להיות קצת עם המשפחה, אבל לשים לב לזמן כדי שהפסקה של רבע שעה לא תהפוך להפסקה של שעתיים.

לקבוע גבולות

בהמשך לסעיף הקודם, חשוב ביותר לקבוע גבולות לילדים ולעצמכם. ברגעים כאלה , העמידות שלכם בפיתויים תהיה תחת מבחן. כשתשמעו שהילד בוכה , אל תצאו, תנו למי שנמצא איתו לטפל בזה. כשיש משימה משעממת , שלא בא לכם לבצע אותה, תקפידו לא לברוח ולעמוד מול מקרר בהתלבתות של מה לאכל, כשבפועל אתם בכלל לא רעבים כי אכלתם כבר לפני חצי שעה.

הפסקות

כולם עושים הפסקות ,השאלה היא האם הם תורמות לביצוע העבודה או לא. התשובה נמצאת באיך אנחנו מנצלים את ההפסקות ומה עושים בהם.

כמובן יש את הפסקות האוכל: בשעות הבוקר המאוחרות והפסקת צהריים, הפסקות להכנת כוס תה או קפה. מומלץ לצהריים לאכל מאכל קליל, סלט או ירקות כתוספת וחזה עוף. לא חומוס או מנת ספגטי כי אחרי מנה כזו מה שיתחשק לכם זה לא לחזור ולהמשיך לעבוד אלא לשים את הראש על כרית שנמצאת ממש בחדר הסמוך, מה שיגביר את הסיכוי שתעשו את זה בפועל ויעלה את הסיכון שהמשימות לא יתבצעו בזמן.

חוץ מהפסקות אוכל , מומלץ לצאת להפסקות התרעננות כל שעה עד שעתיים. הפסקה של 5-10 דקות בלבד. בזמן ההפסקה תתנתקו מהמסך, גם אם מדובר במסך הטלפון הנייד שלכם, תקומו , תעשו הליכות ומתיחות. בזמן מזג אוויר טוב אפשר לצאת החוצה מדי פעם , לנשום אוויר ולתפוס את קרני השמש הנעימים. כך תשנו את תנוחת הגוף , אחרי ישיבה ממושכת, תזרימו דם לכל חלקי הגוף , מה שיעזור גם לחלק המרכזי בגופנו – המוח, לתרום לביצוע העבודה שלנו בצורה יעילה. תוכלו לקרוא כאן בהרחבה על הפסקות ועבודה נכונה מול מחשב .

כלים העוזרים לריכוז

מדיטציה – ישנן הרבה אפליקציות עם הדרכות למדיטציות ריכוז, כמובן גם עם נושאים רבים אחרים . יש כאלה שמתנגדים לכל הנושא הזה, הנראה כ"רוחניקי" בשבילם. אני ממליצה לנסות את הכלי הזה מספר פעמים ואז להחליט אם זה עוזר או לא. אפליקציה בעברית ,של מיכל ינאי, מדיטציות במגוון נושאים.

מוזיקה לריכוז – ישנם תדרים מסויימים אשר מגיעים למוח ועוזרים לריכוז , כך אתם יכולים להקשיב למוזיקה עם תדרים אלה , כמוזיקת רקע ולעבוד. כל עוד לא תנסו, לא תדעו אם זה עוזר לכם או לא. לינק להתנסות – מוזיקה לריכוז.

שקט מדי? תמיד תוכלו להרגיש כאילו אתם בבית קפה או ברחוב סואן, רק תרשמו ביוטיוב "רעשי רקע" ויתגלה לכם מגוון רחב של רעשים שונים כאלה שגם לא חשבתם עליהם.

פגישות עבודה

למרות שאתם עובדים מהבית, תשתדלו כן לגוון את העבודה בכך שתעבדו מחוץ למשרד הביתי שלכם. תקבעו פגישות עם לקוחות או עמיתים בבתי קפה, במשרדים של העמיתים או בבית הלקוח . תמיד ניתן לשכור משרד על פי שעות, אבל גם להיות יצירתי ולמצוא מקום לפגישה נוחה וללא תשלום.

יתרונות בעבודה מהבית

חסכון בזמן

החיסכון בא לידי ביטוי כמובן בזמן הנסיעה אל ומעבודה הביתה. תוסיפו לזה גם את הזמן ה"משלים" , זמן בתדלוק רכב, זמן בטיפול הרכב , זמן שלוקח לנו לקנות בגד המתאים לעבודה ואפילו זמן התארגנות לפני היציאה לעבודה.

חסכון כספי

בהמשך לסעיף הקודם, חסכון כספי על נסיעות אם זה תשלום על דלק או על נסיעה בתחבורה ציבורית. בלאי של רכב , טיפולי רכב תדירים יותר , הוצאות על ביגוד וארוחות צהריים . מי ש"אמיץ" ועובד מהבית עם ילדים קטנים יכול לחסוך בהוצאות על צהרונים או מטפלות.

גם המעסיק, במידה ואתם לא עצמאיים, מרוויח מכל העניין. הוא לא צריך לשלם על נסיעות ולא על ציוד משרדי וכמובן חוסך במקום מה שמצריך ממנו לשכור שטחים יותר קטנים.

גמישות ונוחות

אציין את העובדה שעבודה מהבית מאפשרת לקום בשעות מאוחרות יותר, זה מאפשר גם, בהתאם לאופי העבודה, לעבוד בשעות שונות, למשל מספר שעות בבוקר ואז לצאת לסידורים ,לנצל את הזמן שכולם נמצאים בעבודה ואין תורים או לחץ וכמובן כשהכבישים ריקים. לאחר מכן לחזור לעבוד בשעות אחר הצהריים.

בגדים, תוכלו לעבוד בבגדים נוחים ולא בחליפה עם עניבה. לא תשמעו ויכוחים או צעקות של קולגות או לקוחות. אם כן אז רק מרחוק, בטלפון. הויכוחים יכלים להיווצר בגלל המזגן שמקרר מדי , בחדר עבודה אתם היחדים שקובעים את המעלות של המזגן.

היותכם רחוקים מהמשרד , משפיעה לטובה על התפוקה, במידה והעבודה מלווה בלחץ ואווירה מתוחה ,מסיבות שונות ,בתוך המשרד.

קירבה לבני משפחה

גם כשאתם לא מנהלים שיחות או משחקים עם הילדים, אתם מרגישים אותם מעבר לדלת. אתם חוסכים את זמן הנסיעה הלוך ושוב מה שמאריך את הזמן אותו תוכלו לבלות עם המשפחה. כפי שציינתי בסעיף הקודם, אם העבודה מאפשרת, תוכלו להשגיח על הילדים בבית, במקום שהם ישארו בשעות אחר הצהריים בצהרון.

אין תלות במיקום פיזי

אם העבודה מאפשרת לכם לעבוד מהבית, רוב הסיכויים שתוכלו להעתיק את המשרד הביתי שלכם לכל מקום אחר בעולם, העיקר שיהיה בו אינטרנט. אם חושבים בקטן יותר אז עבודה מבית קפה או על חוף הים בהחלט אפשרית .

חסרונות בעבודה מהבית

בדידות

עם כל השקט ויכולת להתרכז בעבודה ולא בשיחות חולין, מי שרגיל להגיע ולעבוד במשרד, פוגש במהלך יום עבודה לא מעט אנשים , בניגוד מוחלט למי שעובד מהמשרד הביתי . הוא פוגש במקרה הטוב רק את בני המשפחה. בהתחלה יש התלהבות ושמחה שאף אחד לא מפריע לזרימה הטבעית שלכם בזמן העבודה. עם הזמן מתחילים להרגיש את הבדידות. תוכלו לקרוא בהרחבה על הרגשת הבדידות ואיך מתמודדים איתה כאן.

התערבבות עם קולגות

כשאתם עובדים מהבית ,אתם עובדים לבד רוב הזמן. אם לא תקפידו לשמור על קשר פעיל עם הקולגות לעבודה, כמו גם להשתתף בכנסים והרצאות מקצועיות, יתכן ותשארו מחוץ לעניינים. כמו חידושים, מגמות ושמועות שונות בתחום העיסוק שלכם.

צורך במשמעת עצמית גבוהה

הסעיף הזה מדבר בעיקר אל עצמאיים. כמובן שעצמאים באופן טבעי חייבים במשמעת עצמית גבוהה יותר משכיר. אבל , כשעובדים בבית , האווירה שסביבכם לא עוזרת לריכוז, להיפך מסיתה אותכם. אם מדובר בעבודות של סידור או ניקיון הבית, טלוויזיה או מיטה שקוראת לכם לבוא.

אם אתם עובדים בסביבה בה אנשים אחרים גם עובדים ולא מבלים, כמו : ספריה או חלל עבודה משותף ,זה יכול לעזור לכם להתרכז ולסיים את המשימות בזמן.

אין ספק שיש יתרונות רבים בעבודה מהבית, בנוסף יש גם קשיים. אבל אם נדע מה הם, נדע גם את אופן ההתמודדות איתם כבר מראש ולא נופתע. מה שיעזור לעבור בצורה חלקה יותר מעבודה מחוץ לבית לשגרת עבודה מהמשרד הביתי שלנו.

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

בעל עסק - בתחילת דרכך? רוצה להצליח בעסק?
העסק חייב לצמוח!

צמיחה = יותר הכנסה
יותר הכנסה  – סיכוי לגידול ברווחים

 

רוצה להבין איך נוכחות באינטרנט יוצרת צמיחה בעסק?